onsdag 30. august 2017

Metodiske tvil

Prognosen min er konservativ. Ikke slik å forstå at den overvurderer høyresiden, tvert imot: Min prognose har nå Arbeiderpartiet over 28%, mens målinger fra både TV2 og NRK antyder et nivå på 25% for landets største parti. Hvis Arbeiderpartiet fremdeles er størst da. Hva er årsaken til dette avviket?

I min prognose veier en måling fra i dag som 1,0 måling. I morgen veier den samme målingen 0,95. Generelt taper en måling 5% av sin vekt hver dag. Det betyr at vekten av en måling aldri blir null, bare nesten. Etter en måned veier en måling fremdeles 0,95^30 = 0,21. Årsaken til at to målinger ikke endrer prognosen mer, er at det finnes så mange målinger fra de siste par ukene som har vist Arbeiderpartiet opp mot 30%. Det er forresten temmelig uvant å bruke uttrykket "opp mot 30%" om Arbeiderpartiet. Hvis vi skal tilegne prognosen min personlighetstrekk (hvorfor ikke, det jo gøy!), kan vi si at den er, som sagt, stokk konservativ. Den er skeptisk til dramatiske bevegelser i meningsmålingene, og lar seg ikke lure av ekstreme utslag

I normale tider er dette ganske lurt. Hvis vi som i vår har ni nasjonale målinger hver måned, ville det være dumt å la en avvikende måling endre prognosen for mye. Vi vet at det alltids kommer flere målinger som kan bekrefte eller avkrefte at situasjonen har endret seg, og så lenge det er lenge til valget er det slett ingen ulempe å glatte ut brå bevegelser i partienes oppslutning.

Spørmålet er hvor lurt det er at prognosen er konservativ rett før valget. Det er trolig slik at folk endrer mening raskere rett før et valg, på et tidspunkt da de vier politikken mer oppmerksomhet enn ellers, og revurderer sine oppfatninger fra kaffepause til kaffepause rundt om på de tusener av arbeidsplasser.

Slik tvil kan man ligge nattestid å plage seg selv med, men det gjør ikke jeg. Jeg har bestemt meg for å prøve ut en algoritme jeg har tro på. Jeg har aldri prøvd den ut før, så den er ikke testet. Dessverre gir politikken meg bare en eneste anledning for å høste erfaringer hvert fjerde år. Etter 11. september skal jeg evaluere hva som gikk galt. Med litt flaks kan jeg bruke valgresultatet til å lage en bedre prognose en annen gang.

Her bygger jeg for evigheten må vite.