onsdag 23. august 2017

MDG over sperregrensen! Blokkerer ethvert flertall!

For første gang viser nå min prognose at et av småpartiene har passert sperregrensen. Den heldige vinner av dette kappløpet heter Miljøpartiet De Grønne og premien er hederlig omtale i dette innlegget. Skulle prognosen slå til ved valget, vil det resultere i en bonuspremie, nemlig sju mandater på Stortinget. Slik som sammensetningen ellers ligger an til å bli, finnes det da ikke lenger noen tradisjonelle koalisjoner som gir flertall.

Jeg har tidligere spekulert i hvor MDGs utjevningsmandater havner hvis de greier sperregrensen. Prognosen akkurat nå fordeler dem omtrent som jeg trodde, men Buskerud er byttet ut med Nord-Trøndelag. Jeg er ørlite skeptisk til prognosen i Nord-Trøndelag generelt, så akkurat det tar jeg med en klype salt.